7
Sporządzając skonsolidowane sprawozdanie finansowe Zarząd Jednostki dominującej
jest odpowiedzialny za ocenę zdolności Grupy Kapitałowej do kontynuowania
działalności, ujawnienie, jeżeli ma to zastosowanie, spraw związanych z kontynuacją
działalności oraz za przyjęcie zasady kontynuacji działalności jako podstawy
rachunkowości, z wyjątkiem sytuacji kiedy Zarząd albo zamierza dokonać likwidacji
Grupy Kapitałowej, albo zaniechać prowadzenia działalności albo nie ma żadnej
realnej alternatywy dla likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd Jednostki dominującej
oraz Członkowie Rady Nadzorczej Jednostki
dominującej
są zobowiązani do zapewnienia, aby skonsolidowane sprawozdanie
finansowe spełniało wymagania przewidziane w Ustawie z dn. 29.09.1994 r.
o rachunkowości („Ustawa o rachunkowości” - t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 217 z póżn.
zm.). Członkowie Rady Nadzorczej Jednostki dominującej
są odpowiedzialni za
nadzorowanie procesu sprawozdawczości finansowej Grupy Kapitałowej.
Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie skonsolidowanego sprawozdania
finansowego
Naszymi celami są uzyskanie racjonalnej pewności czy skonsolidowane sprawozdanie
finansowe jako całość nie zawiera istotnego zniekształcenia spowodowanego
oszustwem lub błędem oraz wydanie sprawozdania z badania zawierającego naszą
opinię. Racjonalna pewność jest wysokim poziomem pewności ale nie gwarantuje, że
badanie przeprowadzone zgodnie z KSB zawsze wykryje istniejące istotne
zniekształcenie. Zniekształcenia mogą powstawać na skutek oszustwa lub błędu i są
uważane za istotne, jeżeli można racjonalnie oczekiwać, że pojedynczo lub łącznie
mogłyby wpłynąć na decyzje gospodarcze użytkowników podjęte na podstawie tego
skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej rentowności Grupy
Kapitałowej ani efektywności lub skuteczności prowadzenia jej spraw przez Zarząd
Jednostki dominującej obecnie lub w przyszłości.
Podczas badania zgodnego z KSB stosujemy zawodowy osąd i zachowujemy
zawodowy sceptycyzm, a także:
identyfikujemy i oceniamy ryzyka istotnego zniekształcenia skonsolidowanego
sprawozdania finansowego spowodowanego oszustwem lub błędem,
projektujemy i przeprowadzamy procedury badania odpowiadające tym
ryzykom i uzyskujemy dowody badania, które są wystarczające i odpowiednie,
aby stanowić podstawę dla naszej opinii. Ryzyko niewykrycia istotnego
zniekształcenia wynikającego z oszustwa jest większe niż tego wynikającego
z błędu, ponieważ oszustwo może dotyczyć zmowy, fałszerstwa, celowych
pominięć, wprowadzenia w błąd lub obejścia kontroli wewnętrznej;
uzyskujemy zrozumienie kontroli wewnętrznej stosownej dla badania w celu
zaprojektowania procedur badania, które są odpowiednie w danych